Wednesday, March 26, 2008

Kuliah Maghrib Rabu 26 Mac 08 - Hadith 40

Semasa Nabi berhijrah, penduduk Madinah menyanyikan Marhaban & Selawat untuk Nabi yang antara lain ada maksud - Engkaulah bulan, engkaulah bintang - Penduduk Madinah menjadikan Nabi sebagai IDOLA, contoh tauladan tersohor. Sehala apa yang dibuat oleh Nabi diikuti.

Orang Islam kini perlu kembalimengikuti semula sifat/perbuatan Nabi dan jadikan Nabi sebagai IDOLA, bukan menjadikan penyanyi/artis sebagai ikutan/idola.

Hijrah hanya untuk Allah, bukan kerana perkara/niat lain. jangan ikuti niat seorang yang berhijrah bersama Nabi ke Madinah, tetapi niatnya sebenarnya untuk mengahwini wanita Madinah bernama Ummu Qais.

Hijarah bermaksud tinggal.
-Tinggalkan Mekah ke Madinah untuk kepentingan Islam.
-(Pengertian umum untuk sepanjang zaman) - Tinggalkan segala apa yang dilarang Allah kepada melakukan apa yang disukai/disuruh Allah (dalam bentuk perbuatan, hati atau kata-kata).

Hati - ikhlaskan ibadah, jangan rasa cukup, jangan syok sendiri (riak)
Perbuatan - jauhkan diri dari melakukan perkara mungkar.
Kata - bercakap perkara yang baik/elok.

Perbuatan
(Kerapkan cek/dengar Fatihah isteri/anak)- ada yang masih tidak betul bacaannya seperti ayat Ihdinossirotalmustaqim (betul) tetapi dibaca Ehdinassirotalmustaqi (salah).
Nabi sendiri beristigfar sebanyak 70-100 kali setiap hari. (kita?)
Tugas kita ialah menyampaikan dan berpesan-pesan (perbuatan yang baik), hanya Allah yang memberi HIDAYAH. Lihat contoh cerita Nabi Nuh dan anak/isteri dan Nabi Muhammad dengan Abu Talib (yang tetap berada dalam kekufuran walaupun telah diseru untuk beriman kepada Allah).

(Contoh perbuatan yang baik) Sabda Nabi - mengerjakan solat sunat 2 rakaat sebelum subuh adalah lebih baik dari dunia dan isinya.

Mari amalkan.

No comments: